Regulacja poziomu glukozy we krwi

Podstawowe informacje o glukozie

Glukoza to cukier prosty, jest on podstawowym źródłem energii w naszym organizmie. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów i układów, jednak może być dla nas szkodliwy, gdy jest go za dużo.

Za regulowanie poziomu glukozy w organizmie odpowiedzialny jest hormon trzustkowy – insulina. Po posiłku stężenie glukozy rośnie, na co trzustka reaguje wytwarzaniem i uwalnianiem insuliny. Hormon ten transportuje glukozę z krwiobiegu do tkanek, przez co jej stężenie spada.

 

Prawidłowy poziom glukozy

Glukoza we krwi dostarczana jest przede wszystkim z pożywieniem. Poziom glukozy we krwi nie powinien przekroczyć 100 mg/dl na czczo, a po 1,5-2 godzinach po posiłku nie powinien przekraczać 140 mg/dl, lecz kiedy jest wyższy, oznacza to, że w organizmie dzieje się coś niepokojącego. Kiedy zaczynamy zauważać, że doskwierają nam częste infekcje, zwiększone pragnienie, zmęczenie, wahania masy ciała oraz częste oddawanie moczu, warto udać się do lekarza i sprawdzić poziom glukozy, ponieważ mogą to być pierwsze sygnały cukrzycy.

Na regulację poziomu glukozy we krwi wpływa mnóstwo czynników. Najważniejszym z nich jest odpowiednia dieta. Kiedy nasze posiłki są przeładowane produktami węglowodanowymi, wpływa to na poziom glukozy- niezmiernie wzrasta. Warto wybierać produkty, które mają niski indeks glikemiczny (IG), indeks glikemiczny klasyfikuje produkty na podstawie ich poziomu glukozy 2-3 godziny po spożyciu. Po zjedzeniu produktu o niskim IG następuje powolne przyswajanie glukozy, co ułatwia kontrolę glikemii. Produkty można podzielić na trzy grupy pod kątem wartości indeksu: niski indeks (55 lub mniej), średni indeks (56-69), wyskoki indeks (70 lub więcej). Produkty z wysokim indeksem glikemicznym to: produkty na bazie białej mąki pszennej, ryż biały, kasza manna, słodycze, płatki kukurydziane, słodkie płatki śniadaniowe i wiele innych. Produkty te powodują podwyższenie się glukozy we krwi, więc aby utrzymać odpowiedni poziom, należy ich unikać. Produkty z niskim indeksem glikemicznym to: surowe warzywa, nabiał, produkty z pełnoziarnistej mąki, strączkowe, większość owoców i wiele innych. Należy wprowadzić te produkty do codziennej diety, aby utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi.

 

Odpowiednia dieta

Istnieje wiele produktów, które pomagają utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi i wspomagają prace trzustki. Przygotowaliśmy dla was kilka produktów, które pomagają w regulacji glukozy we krwi, a w efekcie zapobiegają cukrzycy lub pozwalają kontrolować jej przebieg.

Ważnym elementem codziennego żywienia dla osób zmagających się z podwyższonym poziomem cukru są wszelkiego rodzaju produkty zbożowe takie jak: makarony razowe, pieczywo razowe, graham, płatki owsiane, kasza gryczana, kasza pęczak oraz brązowy ryż. Produkty zbożowe są ważne w diecie, ponieważ zawierają witaminy z grupy B (B1, B2, B6), co pozytywnie wpływa na przemiany węglowodanów, zawierają również błonnik, który bardzo dobrze wpływa na regulacje poziomu glukozy. Najwięcej błonnika znajdziemy jednak w warzywach, optymalna ilość błonnika na dzień to około 30-40 gramów. Zadaniem błonnika jest spowalnianie wchłaniania cukru do krwi i zapobieganie gwałtownym skokom lub spadkom poziomu cukru.

W diecie osób, które mają problem z utrzymaniem odpowiedniego poziomu cukru we krwi ważne są również rośliny strączkowe (np. groch, fasola, soczewica, ciecierzyca). Pomagają zmniejszyć apetyt, są źródłem błonnika i mają niski indeks glikemiczny.

Warto również używać w kuchni takich przypraw jak cynamon, goździki czy kozieradka, kozieradka poprawia wydzielenie insuliny, natomiast goździk w naturalny sposób reguluje poziom cukru we krwi.

Nasiona chia, są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas i cynk, a także w błonnik. Dzięki tak dużej ilości pozytywnych składników pomagają regulować poziom glukozy we krwi. Z nasion warto również zaopatrzyć się w siemię lniane, które dostarcza organizmowi duża ilość błonnika.

W diecie osób, które chcą utrzymać niski poziom cukru we krwi, warto również zawrzeć orzechy i bataty. Orzechy pomagają redukować poziom cukru we krwi i pomagają zwiększyć wydzielanie insuliny, natomiast bataty mają dużo związków mineralnych i niski indeks glikemiczny.

 

Zdrowy tryb życia

Oprócz odpowiedniej diety warto pamiętać o paru prostych zasadach, które również pomogą utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi.

Przede wszystkim warto pamiętać o aktywności fizycznej, sport to zdrowie, a ćwicząc, wykorzystujesz glukozę, która gromadzi się we krwi do napędzania siły swoich mięśni i zużywania energii zgromadzonej w komórkach. Warto pomyśleć o takich formach aktywności jak bieganie, taniec, marsz, jazda na rowerze czy pływanie.

Pij dużo wody. Woda nie tylko sprawia ze nasz organizm, jest dobrze nawodniony, ale także pozwala utrzymać odpowiednie stężenie cukru we krwi. Duża ilość wypitej przez nas wody pomaga w pozbyciu się cukru z organizmu wraz z moczem.

Ogranicz stres, jeśli to możliwe. Warto wiedzieć, że stresujące dla nas sytuacje powodują wzrost poziomu dwóch hormonów (glukagonu i kortyzolu), te hormony mają za zadanie przyspieszenie wydzielania cukru w naszej krwi w stresującej sytuacji, ponieważ organizm w takiej sytuacji potrzebuje dużych zasobów energii w mięśniach. Więc przy każdej stresującej sytuacji nasz organizm zwiększa poziom cukru, następnie następuje gwałtowny spadek, co ciągnie za sobą ciężkie dolegliwości.

Pamiętaj o odpowiedniej ilości snu w ciągu doby. 8 godzin snu to postawa, której każdy powinien się trzymać niezależnie od poziomu cukru. W ciągu tych 8 godzin ciało odpoczywa i regeneruje się, warto o tym pamiętać, jeśli zależy nam na utrzymaniu zdrowego trybu życia.

 

Gotowe, naturalne rozwiązania

Instytut Naukowo-badawczy Biolit z Tomska zaleca każdemu, chcącemu zachować prawidłowy poziom glukozy we krwi, zastosowanie procesu fitosanacji. Polega on na zastosowaniu równolegle trzech roślin adaptogennych naturalnego pochodzenia.

Pierwszy z nich, Populin Plus, to ekstrakt wodny kory osiki – roślinny analog kwasów żółciowych. Jest to bardzo silny, naturalny środek antyseptyczny. Oczyszcza mikrobiotę z pasożytów, grzybów, firmikutów, bakterii, wirusów.

Drugi to Toksidont-maj Plus, ekstrakt wodny korzenia łopianu – przywraca warunki do tworzenia normalnej mikroflory (bifidobakterii). Blokuje wpływ mikroflory na patologiczne procesy odpornościowe: alergie, choroby autoimmunologiczne, zespół przewlekłego zapalenia, patologiczny łagodny i złośliwy wzrost komórek. Poza tym czyści organizm ze wszystkich toksyn.

Ostatni z tych produktów to Hepatobiol, czyli ekstrakt z młodych pędów zielonego owsa oraz łuski ostropestu plamistego, który przywraca czynność wątroby, eliminuje hepatozę i cholestazę, normalizuje syntezę kwasów żółciowych, poprawia funkcję hormonalną mikroflory, normalizuje SHBG (globulinę wiążącą steroidy płciowe).

Świetnym rozwiązaniem będzie również, dedykowany osobom mającym problem z zachowaniem prawidłowego poziomu glukozy we krwi, Normo-glukomin. Produkt ten zawiera ekstrakty z rutwicy lekarskiej, dzikiej róży, łopianu większego, mniszka lekarskiego, pokrzywy. Substancje czynne zawarte w tych składnikach wspomagają utrzymanie prawidłowy poziom glukozy, wspomagają w zachowaniu dobrych procesów metabolicznych oraz przyczyniają się do prawidłowej pracy układu pokarmowego.

Wymienione przez nas sposoby na pewno pomogą w utrzymaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi. Stosowanie odpowiedniej diety, aktywność fizyczna, odpowiedni sen i zmniejszenie stresu w życiu codziennym, a także gotowe rozwiązania Biolitu, pomogą Ci nie tylko w ograniczeniu cukrów, ale również w prowadzeniu zdrowego trybu życia, za które twój organizm na pewno Ci podziękuje.