Układ nerwowy człowieka – czym jest i jak o niego dbać?

układ nerwowy

Czym jest układ nerwowy człowieka?

Układ nerwowy to złożony zbiór nerwów i wyspecjalizowanych komórek zwanych neuronami, które przekazują sygnały między różnymi częściami ciała. Zasadniczo jest to okablowanie elektryczne ciała, przewodzi bodźce z receptorów czuciowych do mózgu i rdzenia kręgowego oraz kieruje impulsy z powrotem do innych części ciała.

Strukturalnie układ nerwowy składa się z dwóch elementów: ośrodkowego układu nerwowego i obwodowego układu nerwowego. W skład ośrodkowego układu nerwowego wchodzą: mózg, rdzeń kręgowy i nerwy. Obwodowy układ nerwowy składa się z neuronów czuciowych, zwojów (skupisk neuronów) i nerwów, które łączą się ze sobą oraz z ośrodkowym układem nerwowym.

Funkcjonalnie układ nerwowy dzieli się na dwa główne podziały: składnik somatyczny lub dobrowolny; i składnik autonomiczny lub mimowolny. Autonomiczny układ nerwowy reguluje określone procesy organizmu, takie jak ciśnienie krwi i tempo oddychania, które działają bez świadomego wysiłku. Układ somatyczny składa się z nerwów, które łączą mózg i rdzeń kręgowy z mięśniami i receptorami czuciowymi w skórze.

Czym zajmuje się system nerwowy człowieka?

  1. Układ nerwowy wraz z układem hormonalnym kontroluje wszystkie czynności w organizmie człowieka. Czyni to poprzez bardzo szybkie przekazywanie wiadomości między mózgiem a ciałem za pomocą impulsów nerwowych. Dzieje się to dzięki istnieniu synaps są to połączenia pomiędzy neuronami, ale i pomiędzy komórkami nerwowymi.
  2. Funkcje układu nerwowego:
  3. Układ somatyczny kieruje czynnościami zależnymi od naszej woli, zapewnia koordynację zewnętrzną, kontakt i reakcje organizmu ze światem zewnętrznym.
  4. Układ autonomiczny (wegetatywny) jest odpowiedzialny za utrzymywanie homeostazy organizmu, koordynację wewnętrzną, kieruje reakcjami niezależnymi od naszej woli.
  5. Układ współczulny i przywspółczulny – te dwa układy działają przeciwstawnie i odpowiadają za rozszerzanie się i zwężanie źrenic oka, wydzielanie potu, wydzielanie śliny, ciśnienie krwi, częstotliwość akcji serca, perystaltykę jelit, wydzielanie moczu, reakcje na zmiany temperatury itd.

Choroby układu nerwowego

  1. Istnieje wiele chorób i zaburzeń, które mogą wpływać na układ nerwowy, do najczęstszych należą:
  2. Stwardnienie rozsiane: aksony neuronalne stopniowo tracą mielinę, która jest niezbędna do wysyłania impulsów elektrycznych. Ciało ostatecznie nie jest w stanie wysłać tych impulsów. Choroba powoduje między innymi osłabienie, skurcze mięśni, problemy z koordynacją i równowagą.
  3. Guzy: istnieje wiele guzów, które mogą wpływać na układ nerwowy, w tym; gwiaździaki, glejaki, oponiaki i glejaki.
  4. Padaczka: to zaburzenie, w którym niektóre neurony są nadwrażliwe i aktywują się przy najmniejszej zmianie, powodując objawy, takie jak utrata przytomności, brak koordynacji, osłabienie, a w cięższych przypadkach drgawki.
  5. Stwardnienie zanikowe boczne: jest postępującą degradacją komórek motorycznych układu nerwowego. Mięśnie w końcu przestają otrzymywać wiadomości z mózgu, co powoduje atrofię, uniemożliwiając ruch, unieruchamiając pacjenta. W miarę postępu choroby może wpływać na serce i mięśnie oddechowe.
  6. Infekcje: są takie, które nie zmieniają szpiku, na przykład HIV i kiła. Zapalenie opon mózgowych to zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych otaczających mózg i rdzeń kręgowy, wywoływane przez bakterie i wirusy.
  7. Demencja: te choroby wpływają na mózg i powodują postępujące pogorszenie i utratę neuronów, prowadząc do utraty funkcji poznawczych i motorycznych. Warunki obejmują chorobę Alzheimera i Parkinsona.
  8. Zespół Guillain-Barré i inne choroby autoimmunologiczne.

Inne choroby obejmują neuropatie i zaburzenia metaboliczne, urazy lub nerwobóle.

Jak dbać o nasz układ nerwowy?

Większość z nas po prostu przyjmuje za pewniak, że nasz układ nerwowy działa prawidłowo. Jeśli jednak nasz układ nerwowy nie działa z maksymalną wydajnością, nie jesteśmy w najlepszej formie. Drażliwość, obniżona ostrość umysłu, zmęczenie i ból to tylko kilka objawów, których można doświadczyć. Jeśli zastanawiasz się, jak zachować zdrowy układ nerwowy, oto kilka działań, które możesz podjąć:

  1. Monitoruj swoje nawyki żywieniowe i pamiętaj, aby jeść regularnie, aby nie wyczerpać glukozy, której neurony zużywają energię
  2. Spożywaj zbilansowaną dietę, która zawiera dobre poziomy witamin B-12 i D, a także zdrowe tłuszcze. Twój mózg pochłania około dwudziestu procent naszego dziennego spożycia energii. Oznacza to, że dokonywane przez nas wybory żywieniowe mają głęboki wpływ na sposób funkcjonowania naszego mózgu. Niektóre pokarmy, takie jak warzywa liściaste, warzywa kapustne, awokado i jagody, są powiązane ze zdrowiem mózgu. Istnieją pokarmy, które mogą pomóc w uspokojeniu i leczeniu układu nerwowego. Należą do nich ryby, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, zielone warzywa liściaste i warzywa morskie.
  3. Unikaj palenia i picia nadmiernej ilości alkoholu.
  4. Postaw sobie za cel spanie od 7 do 8 godzin każdej nocy i utrzymuj stały harmonogram snu. Sen odgrywa istotną rolę w poprawianiu zdrowia psychicznego, fizycznego i bezpieczeństwa. To podczas snu nasze ciało i umysł regenerują się samoczynnie, co sprawia, że jeśli chcesz zachować dobrą kondycję psychiczną, musisz przyjmować odpowiednią ilość snu, co noc. Jeśli nie zaśniesz prawidłowo, tj. Minimum osiem godzin snu, możesz rozwinąć pewne chroniczne schorzenia, które mogą wpływać na sposób, w jaki myślisz, reagujesz, uczysz się i rozmawiasz z innymi. Sen wspomaga prawidłową pracę ośrodkowego układu nerwowego. Co więcej, regularny harmonogram snu pomaga w uczeniu się i zapamiętywaniu informacji o wiele łatwiej i wygodniej. Zaburzenia snu mogą narazić Cię na cukrzycę, niewydolność serca, wysokie ciśnienie krwi, problemy z cholesterolem itp.
  5. Stymuluj swój mózg czynnościami, takimi jak pisanie odręczne lub granie w gry umysłowe, takie jak szachy, sudoku czy krzyżówka. Rozwiązanie krzyżówki i zmuszenie mózgu do pracy przez następne 10 minut. To inteligentnie aktywuje twój układ nerwowy i sprawia, że wykonuje on podstawowe funkcje. Neurolodzy sugerują, że podjęcie takich czynności pobudza receptory nerwowe do reagowania nawet na najmniejsze działania i pomaga w stanach walki, takich jak paraliż, udar, utrata pamięci itp. Ponadto pomaga uelastycznić i wyostrzyć pamięć.
  6. Ćwicz. Weź udział w ćwiczeniach odpowiednich dla Twojego ciała; staraj się ćwiczyć, co najmniej trzy razy w tygodniu. Badanie przeprowadzone na Universityof Texas w Dallas wykazało, że ćwiczenia w ramach programu ćwiczeń pomagają starzejącym się dorosłym poprawić ich pamięć i zdrowie mózgu. Badanie wykazało, że osoby ćwiczące wykazywały wzrost przepływu krwi do hipokampu, regionu mózgu najbardziej dotkniętego chorobą Alzheimera. Jeśli nie lubisz chodzić na siłownię, znajdź kreatywny sposób lub partnera, który zmotywuje Cię do regularnych ćwiczeń.
  7. Utrzymuj zdrową wagę. Otyłość wiąże się ze zwyrodnieniowym zapaleniem stawów, cukrzycą i neuropatią cukrzycową.
  8. Unikaj narażenia na toksyczne chemikalia, chronicznego stresu i czynności obejmujących powtarzalne ruchy. Układ nerwowy radzi sobie z reakcją na stres, która w przypadku przepracowania może ostatecznie doprowadzić do chorób, od nadciśnienia tętniczego po cukrzycę.
  9. Regularnie koryguj kręgosłup. Twój układ nerwowy zasługuje na taką samą uwagę jak inne, bardziej oczywiste układy organizmu. Biorąc udział w zdrowych nawykach teraz, możesz pomóc w leczeniu lub zapobieganiu przyszłym przypadkom uszkodzenia, lub pogorszenia stanu nerwów. Opieka chiropraktyka, pomaga utrzymać układ nerwowy w najlepszym porządku. Kiedy kręgosłup nie jest odpowiednio wyrównany, komunikaty przenoszone przez kręgosłup są przerywane i dostarczane wolniej. Skutkuje to brakiem optymalnego zdrowia.
  10. Dbaj o poziom witaminy D w twoim ciele, wystaw swoje ciało na działanie promieni słonecznych. Badania wykazały, że słońce zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu różnych schorzeń. Jest to jeden z najlepszych sposobów wzmacniania zdrowia ośrodkowego układu nerwowego. Wystawienie się na słońce każdego ranka przez około 10 minut wystarczy, aby wzmocnić układ nerwowy organizmu i jednocześnie uzyskać wystarczającą ilość witaminy D.
  11. Dodaj medytację do swojej codziennej rutyny. Medytacja to sprytny sposób na uspokojenie i ukojenie nerwów. Nerwy są odpowiedzialne za funkcjonowanie świadomych i dobrowolnych odpowiedzi. Medytacja pomaga regulować tętno, poziom ciśnienia krwi, częstość oddechów i uspokaja wszystkie inne nerwy współczulne.

Wsparcie układu nerwowego z Biolit

Układ nerwowy jest bardzo ważny w naszym organizmie, dlatego warto o niego dbać, we wspomaganiu pracy układu nerwowego Biolit poleca:

  1. PANTOBIOL 1 – różeniec zawarty w suplemencie wspomaga w zachowaniu aktywności umysłowej i poznawczej, pobudzając system nerwowy. Fosfolipidy z poroża jelenia syberyjskiego odgrywają kluczową rolę w kontroli prawidłowych przepływów impulsów i procesów odbudowy komórek nerwowych. Oprócz tego świetnie pomaga w zachowaniu prawidłowego stanu układu sercowo-naczyniowego, utrzymuje prawidłową kondycję układu jelitowego oraz wspomaga w utrzymaniu prawidłowej pracy układu immunologicznego.
  2. REISHI KAN – rokitnik zawarty w suplemencie wspomaga w utrzymaniu prawidłowego stanu układu nerwowego. Oprócz tego suplement ma działania przeciwstarzeniowe, przeciwbólowe, przeciwdrgawkowe, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, immunostymulujące i przeciw nadciśnieniowe.
  3. TONIZYD – różeniec górski zawarty w suplemencie przyczynia się do zachowania prawidłowego krążenia krwi, które jest związane z wydajnością pracy umysłowej i procesami kojarzeniowymi. Substancje czynne eleuterokoka kolczastego wspomagają utrzymanie umysłowej i fizycznej wydolność w razie osłabienia, wyczerpania i zmęczenia. Oprócz tego suplement pomaga w utrzymania naturalnych zdolności obronnych organizmu i właściwej pracy systemu odpornościowego, jak i wspiera utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.